Son dönemde Türk demir piyasasında yaşanan gelişmeler, uluslararası çelik endüstrisindeki dinamiklerin Türkiye’yi de nasıl etkilediğini gösteriyor. Özellikle Çin’den gelen haberler, Türkiye’deki demir ve çelik sektöründe ciddi endişelere yol açıyor. Türkiye’deki çelik ve demir hurda fiyatlarında başlayan toparlanma, Çin’deki çelik talebinde yaşanan keskin düşüşle adeta durma noktasına geldi. Bu durum, Türk çelik endüstrisinin önünde belirsizlikler oluştururken, uluslararası piyasalardaki dengesizliklerin etkilerini de gözler önüne seriyor.
Çin’in Çelik Talebi ve Türk Demir Piyasası
Türk çelik/hurda fiyatlarında ve talebinde 4-8 Mart haftasında başlayan toparlanma, 11-15 Mart haftasının ilk yarısında Çin’deki demir cevheri ve çelik talebinde yaşanan sert düşüşle boşa çıktı.
11-15 Mart haftasında Çin’in sıcak haddelenmiş rulo ihracat teklifleri, 4-8 Mart haftasındaki düşüşün iki katı olan yaklaşık 15$/ton civarında geriledi. Ayrıca, ocak ve şubat aylarında Çin’in iç tüketiminde yaşanan keskin düşüşten sonra ihracat teklifleri Mart ayında daha agresif bir artış gösterdi.
Şu anda teklifler 530$/t FOB seviyesinde. Bu teklifler, Türkiye’nin premium HMS ½ 80:20 hurda ithalat fiyatlarının ortalama 378$/t olduğu 2023 yılının Mayıs ayından ve ortalama 365$/t olduğu 2023 yılının Ekim ayından bu yana görülmemişti. Ancak bu sefer, Çinli ihracatçıların iş yapma koşulları daha elverişsiz. Yüksek ihracat vergileri, yüksek navlun fiyatları, Türkiye ve MENA bölgelerindeki potansiyel müşteriler arasında yüksek stok seviyeleri gibi faktörler etkili oluyor.
Türk hurda ithalat fiyatları, mevcut küresel çelik piyasası koşulları altında yakın vadede artış göstermeyecek gibi görünse de, hurda ihracatçısının riski, Ramazan dönemi sonrasında biriktirilmiş çelik talebi olabileceği ve aynı zamanda nisan bahar sezonu/inşaat sezonuna girişle Çin’de de birikmiş çelik talebi olabileceği açık bir şekilde görülmektedir. İlk tahminlerin ABD ve kıta Avrupası’nda yurtiçi hurda fiyatlarının nisan ayının başında dip yapacağını ve yatay seyredeceğini öngördüğü bir dönemde birçok hurda ihracatçısı, ABD doları karşısında güçlü bir Euro’nun getirdiği ek zorluklarla karşı karşıya. Bununla birlikte, arz tarafında hala bazı zayıf noktalar bulunmakta.
Ancak, Türk çelik üreticileri, geçen haftanın sonunda yeniden taleplerini artırarak hurda satıcılarını teşvik ettikten sonra bu hafta taleplerini yavaşlatmak zorunda kaldılar ve iç piyasada ve ihracatta demir satışları gerçekleştirdiler. İzmir’deki bir fabrika, bu hafta da ihracat demir satışlarına devam etti – diğer fabrikalardan daha düşük fiyatlarla – gerçek ağırlık bazında Türkiye’den 580-585$/ton FOB fiyatı ile. McCloskey, çelik üreticilerinin, Çin’in çelik fiyatlarındaki belirsizlikler gibi yakın gelecekteki belirsizliklerle yüzleşirken ve özellikle 31 Mart’taki yerel seçimler sonrasında enerji maliyetlerinin ne olacağı konusunda net bir sinyal alana kadar hurda taleplerini Nisan sevkiyatı için ertelemeye devam edeceklerini bekliyor.
Türkiye’de hurda satın alma sürelerinin sürekli daralması, fiyatlar üzerinde aşağı yönlü bir baskı oluşturmakta ve bazı hurda ihracı yapanların hedef fiyatlarından birkaç dolarlık indirim yapma yoluna gitmelerine neden olabilir. Bu, Türk çelik fabrikalarının umut edebileceği en iyi senaryo olabilir ve ayrıca piyasanın bu noktada önemli bir fiyat düşüşünden kaçınmasını istiyorlar. Mart ayında derin deniz hurda-inşaat demiri marjlarını olumlu yönde genişlettikleri için çelik piyasasının güveninin daha da azalmasını istemiyorlar.
Güncel haberlere ulaşmak ve Türkiye inşaat demiri piyasası için bizi takip edebilirsiniz. Aynı zamanda günlük demir fiyatlarını da sitemizden takip edebilirsiniz. Veya bültenimize abone olabilirsiniz. Böylece her gün güncel demir fiyatlarını ve dünya gündeminde olan olayların inşaat demiri piyasasına etkisini kolayca takip edebilirsiniz.